Kurs Integracji Sensorycznej adresowany jest do: fizjoterapeutów, terapeutów zajęciowych, psychologów, oligofrenopedagogów, pedagogów specjalnych, logopedów.
Cel: Zdobycie kwalifikacji uprawniających do prowadzenia diagnozy i terapii integracji sensorycznej. Po ukończeniu II stopnia i zdaniu egzaminu uczestnicy otrzymują certyfikaty terapeuty SI.
Grupa B/2025
TERMIN:
10-11.05.2025, zajęcia online, 15-16.05.2025, zajęcia stacjonarne – Stopień I, Neurofizjologiczne podstawy Integracji Sensorycznej
17.05.2025, zajęcia online, 09-16.06.2024, zajęcia stacjonarne – Stopień II, Diagnoza i Terapia Integracji Sensorycznej, część I
08-14.09.2025, zajęcia stacjonarne – Stopień II, Diagnoza i Terapia Integracji Sensorycznej, część II
INSTRUKTORZY: Aleksandra Owczarz-Jankowska, dr Joanna Kryszczyńska
MIEJSCE: Pruszków k/Warszawy
CENA: 6 500 zł za stopień I i II, płatność rozłożona na raty
Kurs Neurofizjologiczne Podstawy Integracji Sensorycznej. Diagnoza i Terapia Integracji Sensorycznej uprawnia do prowadzenia diagnozy i terapii SI.
Dr Ayres - twórczyni metody SI - definiuje integrację sensoryczną jako proces, w którym następuje organizacja dostarczanych do naszego organizmu wrażeń, tak by mogły być wykorzystane w celowym, zakończonym sukcesem działaniu. Metoda integracji sensorycznej to system ćwiczeń, które mają nauczyć mózg właściwego reagowania na bodźce zewnętrzne. Metoda przeznaczona jest głównie dla dzieci z trudnościami w uczeniu się (trudności wynikające z dysleksji, dysortografii itp.), dzieci autystycznych, z mózgowym porażeniem dziecięcym, zespołem Downa, nadpobudliwych psychoruchowo, niesłyszących, niewidomych. Terapia metodą SI określana jest jako terapia naukowej zabawy. Dziecko wykonuje ćwiczenia i zabawy ruchowe, które poprawiają jakość odbierania, przesyłania i organizowania bodźców, czyli ogólnie jakość funkcjonowania systemów sensorycznych.
Program szkolenia Neurofizjologiczne podstawy Integracji Sensorycznej – stopień I SI
1. Twórca teorii integracji sensorycznej
2. Wprowadzenie do teorii integracji sensorycznej - metodologia
3. Historia i teraźniejszość teorii integracji sensorycznej
4. Główne założenia integracji sensorycznej
5. Model kanału sensorycznego
6. Diagnoza i opracowanie wyników /ogólne założenia/
7. Typy zaburzeń integracji sensorycznej
8. Budowa i działanie układu nerwowego ze szczególnym uwzględnieniem ośrodków integracji sensorycznej
9. Budowa i funkcjonowanie systemów sensorycznych
10. Główne procesy neurofizjologiczne związane z rejestracją i modulacją bodźców sensorycznych
11. Wpływ procesów integracji sensorycznej na funkcjonowanie człowieka ze szczególnym uwzględnieniem integracji bodźców przedsionkowo-proprioceptywnych /reakcje posturalne, odruchy, funkcje okoruchowe, percepcja ciała, uwaga, orientacja przestrzenna, lateralizacji, mowa, i inne
12. Zaburzenia w funkcjonowaniu człowieka spowodowane dysfunkcjami integracji sensorycznej ze szczególnym uwzględnieniem dysfunkcji integracji bodźców przedsionkowo-proprioceptywnych.
13. Występowanie zaburzeń integracji sensorycznej wśród różnych grup dzieci
14. Neurofizjologia schematu ciała
15. System czuciowy i jego dysfunkcje
16. Obserwacja kliniczna – pokaz
17. Obserwacja kliniczna - komentarz
18. Obserwacja kliniczna ćwiczenia
19. Inwentarz percepcji czuciowej
20. Syndrom nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi
21. Problemy związane z percepcją słuchową i mową
22. Problemy związane z percepcją wzrokową
23. Obniżony poziom graficzny przyczyny terapia
24. Dyspraksja
25. Objawy zaburzonej integracji sensorycznej – ćwiczenia
Program szkolenia Terapia Integracji Sensorycznej – stopień II SI
1. Zastosowanie terapii SI w pracy z dzieckiem z autyzmem
2. Obserwacja Kliniczna
3. Południowo-Kalifornijskie testy Integracji Sensorycznej
4. Diagnoza i terapia SI dzieci z trudnościami w uczeniu się
5. Wczesne wspomaganie i terapia obronności dotykowej, charakterystyka syndromu
6. Dyspraksja: rodzaje i postępowanie terapeutyczne
7. Diagnoza SI i wskazówki do terapii w MPDz
8. Stymulacja sensoryczna u niemowląt i dzieci z grupy ryzyka
9. Zaburzenia integracji sensorycznej u dzieci z Zespołem Downa
10. Diagnoza SI i wskazówki do terapii dzieci z ADHD
11. Zależności między procesami SI a zaburzeniami mowy
12. Opracowanie wyników badań
13. Terapia w metodzie SI – zasady ogólne, przesłanki teoretyczne
14. Zajęcia warsztatowe na Sali – Prezentacja konkretnych technik i ćwiczeń terapeutycznych
15. Sprzęt w terapii SI
16. Prezentacja terapii z dzieckiem
17. Warsztaty, praca w zespołach: opracowywanie charakterystyk dla poszczególnych syndromów, Ćwiczenia na sali
18. Budowa programów terapii i techniki terapeutyczne w zaburzeniach SI związanych z podwrażliwością układu przedsionkowego /zaburzenia mowy, trudności w czytaniu, zaburzenia grafomotoryczne/
19. Uwagi do analizy wyników prowadzonych obserwacji klinicznych, 20.Terapia deficytu obustronnej koordynacji ruchowej, sekwencyjności i przekraczania linii środkowej ciała
21. Dysfunkcje modulacji u dzieci z ciężkimi zaburzeniami rozwojowymi
22. Trening słuchowy
23. Terapia obronności dotykowej i dyspraksji
24. Jak tłumaczyć nauczycielom, rodzicom, lekarzom co to jest integracja sensoryczna.
25. Prezentacja konkretnych technik i ćwiczeń terapeutycznych: Masaż Willbarger
26. Egzamin
Polecana literatura:
Nie-zgrane dziecko w świecie gier i zabaw
Nie-zgrane dziecko. Zaburzenia przetwarzania sensorycznego
Dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej
Integracja sensoryczna na co dzień
Rozwój mowy dziecka w świetle integracji sensomotorycznej
Metoda Integracji Sensorycznej
Terapia integracji sensorycznej - zeszyt 1
Terapia integracji sensorycznej - zeszyt 2
Miejsce: | Warszawa/Pruszków |
Instruktor: | Aleksandra Owczarz Jankowska, dr Joanna Kryszczyńska |
Terminy szkolenia: | 2025-05-10 - 2025-09-14 |
Cena: | 6500 zł |