Trójwymiarowa manualna terapia stóp na podstawach neurofizjologicznych to terapia opracowana przez wybitną niemiecką fizjoterapeutkę Panią Barbarę Zukunft-Huber. Aplikowane w tej terapii ćwiczenia, techniki i pozycje mają swoje uzasadnienie i odzwierciedlenie w prawidłowym rozwoju ruchowym i neurofizjologii.
Terapia ta stanowi podstawę do wczesnego diagnozowania i leczenia nieprawidłowego ustawienia stóp. Wady stóp nie są traktowane wyłącznie jaki problem lokalny, ale rozpatrywane w odniesieniu do całościowego rozwoju dziecka. Przeprowadzone zostają określone chwyty diagnostyczne i badanie wg opracowanego schematu. Na podstawie tak przeprowadzonej szczegółowej oceny, przechodzi się do ustalenia programu ćwiczeń, których celem jest przywrócenie prawidłowego ustawienia, prawidłowej pracy kończyn dolnych w fizjologicznych wzorcach ruchowych. Następnie, po wykonanych ćwiczeniach stosuje się bandaże, które podtrzymują efekt terapii poprzez takie zawinięcie, które stymuluje stopę do prawidłowego ustawienia. Aby efekty terapii się utrwalały terapia musi być codziennie kontynuowana przez rodziców w domu.
Metoda znajduje zastosowanie w przypadku następujących wad stóp:
PROGRAM KURSU
Dzień 1 | 10.00 – 18.00
10.00 – 12.00Teoria prawidłowego i patologicznego rozwoju stóp w leżeniu na plecach, brzuchu i boku.Ćwiczenia sekwencji ruchowych w grupie.
12.00 – 12.15Przerwa kawowa
12.15 – 13.30Teoria prawidłowego i patologicznego rozwoju stóp w leżeniu na plecach, brzuchu i boku.Ćwiczenia sekwencji ruchowych w grupie.
13.30 – 14.30Przerwa obiadowa.
14.30 – 15.30Prezentacja arkusza badania rozwoju motorycznego. Ćwiczenia chwytów na lalkach.
15.30 – 16.00Praca z pacjentem, prezentacja chwytu diagnostycznego biodro – stopa na przykładzie zdrowego niemowlęcia w wieku 3-6 miesięcy. Demonstracja chwytu diagnostycznego biodro – stopa w leżeniu na plecach i na brzuchu. 1. Demo.
16.00 – 16.15Przerwa kawowa
16.15 – 17.00C.d. sekwencji ruchowych rozwoju motorycznego.
17.00 – 18.00Zmiana ustawienia kończyn dolnych: od nóg szpotawych, przez koślawe do prostych. Odróżnienie fizjologicznej koślawości stóp od patologii. Obuwie dla dzieci. Czy wkładki do butów mają sens?
Dzień 2 | 09.00 – 17.00
09.00 – 10.00Krótkie podsumowanie pierwszego dnia szkolenia. Powtórzenie chwytu diagnostycznego na przykładzie pacjenta. Pokaz z udziałem niemowlęcia w wieku ok. 5 miesięcy. 2. Demo. (pacjent o 09.30)
10.00 – 10.30Zajęcia teoretyczne: stopa płasko-koślawa.
10.30 – 10.45Przerwa kawowa.
10.45 – 12.30C.d. Zajęcia teoretyczne: stopa płasko-koślawa, wrodzona stopa płasko-koślawa (pion kości skokowej). Ćwiczenia chwytów mobilizujących w podgrupach i bandażowanie na lalkach.Ocena osi kończyn dolnych wśród uczestników. Każdemu bandażowana jest stopa (bandaż na stopę płasko-koślawą). Uczestnicy powinni pozostawić te bandaże na stopach aż do wieczora. W trakcie ćwiczeń praktycznych uczestnicy są dzieleni na dwie podgrupy. Jedna z grup ma przerwę, którą wykorzystuje na wspólne ćwiczenie i powtarzanie chwytów. Druga grupa pracuje w tym czasie z instruktorką.
12.30 – 13.30Przerwa obiadowa.
13.30 – 15.30Cd. Tematu stopy płasko-koślawej, pionu kości skokowej, aż do kąta przodoskręcenia.14.30 Pokaz z udziałem niemowlęcia (ewentualnie ze stopą płasko koślawą lub zdrowego w wieku do 5 miesięcy. Trzecie dziecko / ew. dziecko chodzące ze stopą płasko-koślawą 3. Demo
15.30 – 15.45Przerwa kawowa.
15.45 – 17.00Zajęcia teoretyczne: stopa piętowa. Chwyty mobilizacyjne, bandażowanie na lalkach.
Dzień 3 | 09.00 – 18.00
09.00 – 10.00Powtórka i praca z pacjentem.
09.30 – 11.00 (niemowlę do 5 miesięcy, w miarę możliwości ze stopą koślawą lub niemowlę zdrowe). Praca z pacjentem obejmuje prezentację, a nie pełną terapię.4. Demo
11.00 – 11.45Nieprawidłowe ustawienie osi nóg wraz z terapią, spastyczna stopa płasko-koślawa w ustawieniu końskim. Trzy najważniejsze ćwiczenia wykonywane z dzieckiem z MPDz: 1 na przykurcze w obrębie ramion i kończyn górnych; 2 na skurcz przywodzicieli; 3 na stopy końsko-płasko-koślawe.
11.45 – 12.00Przerwa kawowa.
12.00 – 13.30Nieprawidłowe ustawienie osi nóg wraz z terapią, spastyczna stopa płasko-koślawa w ustawieniu końskim. Trzy najważniejsze ćwiczenia wykonywane z dzieckiem z MPDz: 1 na przykurcze w obrębie ramion i kończyn górnych; 2 na skurcz przywodzicieli; 3 na stopy końsko-płasko-koślawe.
13.30 – 14.15Przerwa obiadowa.
14.15 – 15.00Dziecko z diparezą spastyczną – ok. 2 letnie – 5. Demokind. Praca z pacjentem
15.00- 15.45Trzy najważniejsze ćwiczenia wykonywane z dzieckiem z MPDz: 1 na przykurcze w obrębie ramion i kończyn górnych; 2 na skurcz przywodzicieli; 3 na stopy końsko-płasko-koślawe.
15.45 – 16.00Przerwa kawowa.
16.00 – 18.00Teoria: stopa przywiedzeniowa, serpentynowa i końsko -szpotawa. Ćwiczenia chwytów mobilizacyjnych i bandażowanie – ćwiczenia na lalkach i w grupie uczestników.17.00 – 17.30Niemowlę lub małe dziecko ze stopą przywiedzeniową – 6. Demo
Dzień 4 | 8.00 – ok.14.00
8.00 – 11.00Cd. teorii stopy końsko-szpotawej. Ćwiczenia korekcyjnych chwytów mobilizujących w obszarze podskokowym. Ćwiczenia do odwiedzenia z derotacją i na stopę końską.
11.00 – 12.00Powtórzenie treści szkolenia na bazie skryptu.Powtórzenie i praca z pacjentem z udziałem niemowlęcia, najlepiej ze stopą przywiedzeniową lub końsko-szpotawą (7. Demo) w wieku do 5 miesięcy. Zamiast niemowlęcia ze stopą przywiedzeniową lub końsko-szpotawą może być zdrowe dziecko. Jest to pokaz, a nie dłuższa terapia.
12.00 – 12.45Przerwa obiadowa.
12.45 – 13.00Certyfikaty
13.00 – 14.00Praca z pacjentem. Opracowanie planu terapii dla 4 dzieci, co pół godziny dziecko. Mile widziani pacjenci uczestników szkolenia. Nie więcej niż 4 dzieci. Oczywiście mogą być także dzieci z mpdz.Każdy z uczestników może też dodatkowo przyprowadzić pacjenta z własnego gabinetu na tę część szkolenia: w celach szkoleniowych, konsultacyjnych i w celu wypracowania planu terapeutycznego.
W ramach niniejszego planu mogą wystąpić przesunięcia czasowe. W czasie ćwiczeń praktycznych uczestnicy są dzieleni na 2 grupy. Jedna grupa ćwiczy, druga ma w tym czasie przerwę. Jako pacjentów można zgłaszać tylko takie dzieci, które współpracują z terapeutą i nadają się na pacjentów pokazowych na szkoleniu.
Miejsce: | Krynica-Zdrój |
Instruktor: | mgr Katarzyna Hrynyszyn |
Terminy szkolenia: | 2025-02-06 - 2025-02-09 |
Cena: | 2600 zł |